FANDOM

“Kazanie chłopa” - fragment rozważań o bogach z kroniki Alaryka Schwarzwassera Edytuj

Pytasz więc, czym Oni są? Nie jestem nawet kapłanem, nie odpowiem ci na to. Zresztą, czy pasterz pyta, co żywi jego owce? Czy myśliwy wątpi, co kieruje jego strzałą? Nie trzeba pytać, trzeba wierzyć. A ja, przybyszu z daleka, opowiem ci, co sam wiem i w co sam wierzę.

Wyobraźmy sobie koniec zimy. Jest wiosna, dookoła kwitną kwiaty, kończy się głód. Te kwiaty, to beczenie owiec, to rosnące słońce jest naszym życiem. Modlimy się więc, aby nie zabrakło go przez resztę roku.

Przychodzi lato, zboże złoci się na polach. Chłopcy wraz z dziewczętami spacerują przy świetle księżyca. Wśród tego zboża dojrzewającego w słońcu, w świetle księżyca dojrzewa nasze życie. Modlimy się więc, by letnie burze nie zabrały rosnącego życia.

Nadchodzi jesień, dzieci objadają się jabłkami. Modlą się o to, by nie zabrakło ich przez zimę. By ziemia była łaskawa, by słońce ozłociło jeszcze drzewa, by nie zniszczyły ich burze. Te drzewa, te plony, są wtedy naszym życiem.

Aż wreszcie przychodzi zima. Myśliwi wychodzą w lasy, widzą dziką zwierzynę. To ta zwierzyna, jej śmierć, jest teraz naszym życiem. Więc modlimy się, o śmierć dla innych, o spokój dla tych, których życie dobiega końca. O nowe słońce i nowe życie na wiosnę.

Zapytasz, jak ma się to do Sześciu, o których opowiadają kapłani. Widzisz, Szóstka jest naszym życiem. Wieczna Niebo, Pani Jahaaj, która strzeże burz i deszczów, której łzy roszą ziemię, by wydała plon. Potężny Berg, który daje wytrwałość myśliwym, a z ziemi wydobywa energię. Milya, Pani Życia, która prowadzi nas i karmi. Bohaterski Ilios, Słoneczny Pan, który rośnie, gdy nadchodzi czas wzrostu, i maleje, gdy przychodzą żniwa. Który wraz z Milyą złoci nasze pola, a jeśli zgrzeszyliśmy, wypala swym światłem to, co mogło się nam przysłużyć. Jest i łagodna Pani Księżyca, Serenae. To ona strzeże początków życia, w jej noce wszystko się rozpoczyna. Jej księżyc reguluje nasze prace i życie naszych kobiet.

Lecz nasze życie nie zależy tylko od naszej pracy. Zależy od śmierci innych. A i nasza śmierć wreszcie nadchodzi, wraz z głodem, starością, zimą, czasem nagle, wraz z naszą nieuwagą. To Pan Kha’laal przychodzi, aby przeprowadzić nas dalej. Odebrać to, co dał nam w ciągu życia, wraz ze zwierzęcą krwią. Tę świętą iskrę, którą Pani Milya zaszczepi w naszych potomkach kolejnej wiosny.

Czy teraz już rozumiesz? Jest ich Sześcioro, a choć każdy z nich odmienny jest od siebie, wszyscy stanowią Jedno, jeden cykl, jedno życie. Niebo i ziemia, słońce i księżyc, życie i śmierć - to wszystko, co tworzy świat.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki