FANDOM

Dolonia (Cesarstwo Dolońskie) - Największe istniejące państwo ludzkie, rozciągające się od gór Himdring na zachodzie, po Wielki Ocean na wschodzie. Cesarstwo jest bardzo luźnym związkiem, w którego skład wchodzi kilkadziesiąt różnych księstw, marchii, hrabstw oraz wolnych miast. Każde z własnymi władzami i własną administracją. Tak więc, choć pozornie wielkie i potężne, Cesarstwo Dolońskie jest tak naprawdę jedynie wielką areną. Areną, na której trwają nieustanne zmagania o wpływy i władzę...

Historia Edytuj

Państewka Ludów Morza Edytuj

W powszechnie przyjętym na świecie systemie datowania, za rok zerowy przyjmuje się przybycie na kontynent Nelramaru pierwszych Ludzi Morza. Przypłynęli oni do znanego nam świata na pokładach dziewięciu gigantycznych okrętów, zwanych Arkami, które zaraz po dobiciu do brzegu zostały przez nich spalone. Nieznana jest pierwotna, zamorska ojczyzna Ludów Morza. Wiadomym jest jedynie, iż uległa ona bliżej nieokreślonej "zagładzie". I że prowadzący uchodźców kapłani Sześciorga kategorycznie zabronili wszelkich prób odnalezienia jej. Niewyjaśniony strach przed tym, co znajduje się za morzem pozostaje silny u Ludzi Morza aż po dzień dzisiejszy. Jedynie Kerandyjczycy oraz Bergardczycy nie lękają się żeglugi, choć także i oni nigdy nie odpływają od brzegów na tyle daleko, by stracić je z oczu.

Przybywszy na kontynent Nelramaru, Ludy Morza rozpoczęły szybką ekspansję. Prowadzeni przez legendarnych wodzów, zwanych Kapitanami, pozakładali wiele drobnych księstw i królestw na wybrzeżach oceanu oraz wzdłuż biegu rzeki Berion. Spośród nich, na dwa najważniejsze, szybko wyrosły królestwa Dolonii oraz Bergardu. Do końca pierwszego stulecia od przybycia Ludów Morza, silniejszy militarnie Bergard zaczął wyraźnie dominować. By móc mu się przeciwstawić, Dolonia zawiązała koalicję, zwaną Trójsojuszem, z księstwami Odne oraz Aram. Sojusz okazał się nie tylko skuteczny, ale także i trwały. Gdy kilka dekad później królestwo Bergardu rozpadło się w wyniku wewnętrznych konfliktów, członkowie Trójsojuszu (w tamtym momencie zawierającym już w sobie także wiele innych, pomniejszych księstw) zwołali wiec na którym, w dokumencie nazwanym Srebrną Bullą, przekształcili sojusz w pełnoprawną unię. W Cesarstwo, na którego czele stanął dotychczasowy król Dolonii.

Dynastia Dolonidów Edytuj

Dynastia Olorytów Edytuj

Organizacja Edytuj

Władza Edytuj

Społeczeństwo Edytuj

Militaria Edytuj

Religia Edytuj

Poczet Cesarzy Edytuj

dynastia cesarz urodzony przejął

władzę

zmarł 

(utracił władzę)

Dolonidzi Tylleus Carlos 180 255 247
Oktawiusz 214 247 273
Ludovik Zdradzony 249 274 300
Darius 280 300 316
Artus II 298 316 323
Pelleas Bratobójca 300 324 342
Tytus Dobrotliwy 336 343 365
Lucjusz Ślepy 352 366 (380) 400
Artus III 370 380 416
Oloryci Maksyn 385 421 450
Tyberiusz 423 450 484
Tylleus II 464 484 510
Marcus 488 511 535
August 517 535

Najważniejsze regiony Cesarstwa Edytuj

Trymont Stolica Cesarstwa, często liczona razem z położonymi na północ od niej Północnymi Księstwami to ziemie, gdzie rozbicie feudalne jest najsilniejsze. Na rozległej wyżynie, poznaczonej pasmami łagodnych, lesistych wzgórz, setki drobnych, szlacheckich rodów toczą nieustanną walkę o władzę i wpływy. Jednoczą się tylko wtedy, gdy dochodzi do najazdu Ludów Ziemi z północy. A zdarzają się one nierzadko. I nieraz podchodzą aż pod trymonckie mury.
Trymont
Oloron Leżąca u zbiegu dwóch wielkich rzek - Niveli i Berionu - żyzna, spokojna kraina. Ojczyzna wielu słynnych bardów, kupców oraz turniejowych czempionów. A od ponad stulecia także i ojczyzna panującej dynastii. Leżąc w samym centrum Cesarstwa, Oloron stanowi jego centrum gospodarcze i kulturowe, szybko doganiając w swym bogactwie samą stolicę. Wielu możnych z innych części Dolonii uważa olorycką szlachtę za "skupieczczałą" i kryjącą swą słabość za pozłacanymi, paradnymi zbrojami... Ale póki cesarz pochodzi z Oloronu, mało kto ma odwagę powiedzieć to na głos.
Oloron
Verbutt Rozciągnięte od wrót Aram, za którymi czyhają sumyryjscy poganie, po przełęcz Airamas, za którą czają się podstępne elfy, Verbutt jest jednym z najbardziej zmilitaryzowanych regionów Dolonii. Jednocześnie to na terenach podległych książętom Verbutt znajduje się dolina Nivelle, ojczyzna niziołków. Dawniej hobbici często buntowali się przeciw ludzkim władcom. Obecnie jest to już region względnie spokojny. Jednakże kto wie, co kryje się w głębokich i wciąż dzikich jarach i wąwozach owego niespokojnego, przygranicznego księstwa...?
Verbutt
Gevennien Zwane potocznie "krainą półelfów", Gevennien jest regionem, gdzie widok elfiego pielgrzyma nie jest niczym niezwykłym. Podobnie jak niczym niezwykłym są też bandy banitów, czyhające na nieostrożnych wędrowców, którzy zboczyli ze strzeżonych szlaków na drodze do największego sanktuarium Serenae na świecie. Gevennien znane jest z bliskich kontaktów z elfami z Aenionu oraz ze swych kapłanów. A także ze swych winnic, których sława sięga daleko poza granice Dolonii.
Gevennien
Bergard Leżące na północy, zimne, niegościnne tereny. Rycerze z Bergardu cieszą się zasłużoną sławą najstraszliwszych i najokrutniejszych wojowników, jakich widział świat. Prawo silniejszego panuje tu nie tylko w gęstych, ciemnych puszczach i wśród kamiennych klifów. Nawet w miastach i zamkach wciąż kultywuje się tradycje sięgające czasów, gdy Bergard był niezależnym od Dolonii, siejącym postrach mocarstwem. Czasów, gdy wszystko co leżało na ziemi feudała, od dóbr chłopa, po życie jego i jego bliskich, było niekwestionowaną własnością pana.
Bergard
Odne Górzysta kraina u źródeł Berionu. Od zachodu oparta o góry Himdring, od wschodu wiecznie najeżdżana jest przez Ludy Ziemi. Nic dziwnego, że rycerze z Odne mają opinie twardych i silnych górali, skorych do bójki, lecz jednocześnie szalenie wiernych i honorowych. Może to wynikać również z faktu, iż od setek lat władcy Odne żyją w przyjaźni z krasnoludami z jaskiń Raervar. Faktycznie, nieraz bardzo trudno jest odróżnić Odneńczyka od krasnoluda...
Odne
Stara Dolonia Kolebka królestwa, a także cesarstwa. Ponura, bagnista kraina, gdzie stare, nadgryzione zębem czasu zamki, pałace i dwory kryją się wśród mgieł i postrzępionych wierzbowych gałęzi. Rody Starej Dolonii, choć liczne i drobne, uważają się za ważniejsze i szlachetniejsze od jakichkolwiek innych. W czeluściach dawno zapomnianych komnat i lochów przechowują manuskrypty i artefakty pochodzące z najdawniejszych czasów, dowodząc królewskości swych praprzodków...
Dolonia
Callain Zwane potocznie "Ziemią Ruin", Callain jest zdziczałym, wyludnionym regionem, który nigdy nie podźwignął się w pełni po zniszczeniach wojny domowej sprzed wieku. Wśród dębowych puszcz znaleźć można ruiny niezliczonych zamków, grodów i wsi, pamiętających czasy dynastii Dolonidów. To niebezpieczne ziemie, gdzie poza nielicznymi, zagubionymi wśród lasów i wzgórz twierdzami, panują banici, zbójcy...  oraz wszelkiej maści potwory.
Callain
Aram Ciągnące się wzdłuż wschodnich zboczy gór Himdring księstwo Aram było niegdyś jednym z najważniejszych i najbogatszych księstw Dolonii. Wszystko zmieniło się po zdradzie księcia-elektora i najeździe Sumyryjczyków, ponad pół wieku temu. Od tego czasu Aram jest spustoszoną i wyjałowioną krainą, gdzie ongiś kwitnąca handlem i rzemiosłem cywilizacja zamyka się obecnie w murach niezliczonych twierdz, wznoszonych przez drobne szlacheckie rody, żyjące w ciągłym przeświadczeniu o czyhającym tuż za górami zagrożeniu.
Aram
Iniburg Zwane czasami "młodszym bratem Oloronu" lub "żelazną wyżyną", księstwo Iniburg jest bogatym, spokojnym księstwem. Choć od wieków już region ten należy do ścisłego centrum cesarstwa, wciąż silne są w nim są tradycje wojskowe, wywodzące się z czasów, gdy Iniburg stanowił przedmurze dolońskiej cywilizacji. To z tutejszych szkół wywodzą się najsłynniejsi wojownicy i dowódcy w historii cesarstwa. Iniburska szlachta z pogardą spogląda na "skupiecczenie" sąsiednich księstw, szczycąc się swymi rycerskimi tradycjami i wojskowymi ideami, które podkreśla na każdym kroku.
Iniburg
Kerandos Kerandos było królestwem, które półtora wieku temu zostało podbite przez cesarstwo. W czasach swej świetności, dominowało na morzach, prowadząc kolonizację Wysp Zielonych i przyćmiewając resztę ludzkiego świata swą potęgą i bogactwem. Obecnie, na terenach dawnego królestwa, dziesiątki drobnych książęcych rodów włada wśród klifów, plaż i zatok, wciąż marząc o przywróceniu dawnej chwały tej krainie i uniezależnieniu się od rządzącego w dalekim Trymoncie cesarza.
Kerandos